In de doorstroomklas van het praktijkonderwijs van De Goudse Waarden kunnen leerlingen uit groep 8 alvast een dagdeel in de week proeven aan de praktijkvakken. De leerlingen zitten bij andere praktijkleerlingen in de klas en worden gekoppeld aan maatjes. Het doel is dat de leerlingen hierdoor positieve onderwijservaringen opdoen en al beter voorbereid zijn op de middelbare school.
De docent praktijkonderwijs vertelt:
Ga er maar aanstaan: je komt als gastleerling op de Goudse Waarden tussen leerlingen die allemaal net iets ouder zijn dan jij. Wat is het dan knap om je gewoon te handhaven en met de lessen mee te doen. Als docent zag ik drie positieve meiden die het vooral leuk vonden om met hun handen te werken. Tijdens de kooklessen heb ik ze het meest mogen begeleiden en wat ze gemaakt hadden was lekker en goed gelukt! Ook hebben ze laten zien dat ze goed kunnen samenwerken. Alleen het afwassen en opruimen duurde wel eens wat langer 😉.
Met rekenen hebben ze vooral zelfstandig gewerkt in hun rekenboek of werd er een rekenspel gedaan. Met Nederlands deden ze met de klassikale les mee en viel het me op dat zij over het algemeen goed waren in taal. Bij het schrijven van een verhaaltje scoorden ze boven het gemiddelde.
Reactie van een leerkracht po:
Ik heb aan mijn leerling gemerkt dat het haar een stukje rust gaf om één keer per week echt op haar eigen niveau les te krijgen en voor haar gevoel zelfs iets eronder. Het werken op verschillende niveaus is binnen mijn klas niet meer dan normaal, maar toch is het voor haar niet altijd leuk om extra instructie te krijgen en dingen moeilijk te vinden.
Op De Goudse Waarden kon zij goed meekomen, deed ze leuke dingen met haar handen en haalde ze hoge cijfers. Regelmatig vertelde ze vol trots over deze cijfers en wat ze hadden gedaan, super leuk! Ik kan me nog herinneren dat we hier in de klas een keer iets gingen doen wat ze ook op De Goudse Waarden had gedaan, volgens mij vingerhaken. Hoe leuk was het voor haar dat zij nu eens anderen kon helpen!